Reizen/Reisen - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van C en E - WaarBenJij.nu Reizen/Reisen - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van C en E - WaarBenJij.nu

Reizen/Reisen

Blijf op de hoogte en volg C en E

15 Oktober 2014 | Israel, Jeruzalem

Hallo allemaal,

Het is fascinerend hoe leerzaam een vakantie kan zijn. We waren een week weg en hebben ongelooflijk vaak tegen elkaar gezegd: “Nu begrijp ik waarom/hoe…”. Daarnaast hebben we geleerd ons leven in Jeruzalem nog meer te waarderen. Ik zal uitleggen hoe dat komt. We waren onderweg in het noorden van Israel, waar we naar een natuurgebied reisden, daar de hele dag wandelden, buiten sliepen (zonder tent, want zwaar om te tillen) en de volgende dag nog een wandeling maakten. ’s Avonds gingen we dan terug naar de stad (Tiberias), sliepen in een hostel (een echt bed!) en kochten nieuw eten in. We reisden zonder kook- of koelmogelijkheid.

In bovenstaand stukje zien jullie al een paar zaken staan die de moeite waard zijn: een echt bed, een gasstel, een koelkast, een supermarkt om de hoek, iets waardoor je niet alles zelf hoeft te tillen (een auto?). Als je voor twee volle dagen eten inkoopt voor vier mensen is dat een hele grote berg en het is verbazingwekkend hoe snel het allemaal op is.

Twee dingen die de meeste indruk hebben gemaakt, omdat ze het meest onze aandacht opeisten tijdens de reis, waren ‘water’ en ‘schaduw’. Dit zal de meeste mensen die Israel (of een ander zuidelijk land) bezocht hebben niet vreemd in de oren klinken. Enerzijds heb je natuurlijk telkens weer dorst, anderzijds is het bijna verbijsterend om op een extreem droge, hete vlakte te lopen, dan af te dalen in een kloof en daar een rivier te vinden (Yehudia National Park). Interessant genoeg speelt met name water, maar ook schaduw, een belangrijke rol in de Bijbel.

Daarnaast hebben we zoals ik al zei buiten geslapen, zonder tent. De afgelopen tweeënhalve maand heeft het niet geregend in Jeruzalem, maar toen we op de eerste avond onze matjes uitgespreid hadden zagen we het opeens bliksemen en na enige tijd begon het te regenen. Snel pakten we alles in, maar na 10 minuten was het weer droog. Dus spreidden we alles weer uit, waarop het spontaan weer begon te regenen. Daar stonden we dan in de (overigens zeer zachte en warme) regen en wisten niet wat te doen. Onwillekeurig schoot ons de tekst te binnen: “De vossen hebben holen en de vogels nesten…”.

Al met al was het een heerlijke tijd en we zijn vol nieuwe energie weer teruggereisd naar Jeruzalem. Volgens mij heb ik nog nooit mijn eigen bed zo gewaardeerd als de avond dat we terugkwamen.

C&E

P.S. C heeft nu vakantie en begint over 2 weken met zijn studie. E doet een taalcursus Hebreeuws en begint zondag met werken in een Arabisch-Joodse crèche.

Hallo liebe Leute,

Es ist faszinierend wie lehrsam ein Urlaub sein kann. Wir waren eine Woche unterwegs und haben unglaublich oft zueinander gesagt: „Jetzt versteh ich warum/wie…“. Auch haben wir unser Leben in Jerusalem noch mehr schätzen gelernt. Ich werde euch erklären wie das kommt. Wir waren unterwegs im Norden von Israel, wo wir zu einem Naturpark gereist sind, wo wir den ganzen Tag gewandert haben, draußen geschlafen haben (ohne Zelt, weil das schwer ist wenn man alles tragen muss) und am nächsten Tag noch mal gewandert sind. Abends ging es dann zurück in die Stadt (Tiberias), wo wir im Hostel schliefen (ein echtes Bed!) und neuen Proviant einkauften. Wir reisten ohne Koch- oder Kühlmöglichkeiten.

In dieser kurzen Beschreibung werden schon ein paar Sachen erwähnt die sich lohnen: ein echtes Bett, ein Gasherd, ein Kühlschrank, ein Supermarkt um die Ecke, etwas wodurch man nicht alles selber tragen muss (ein Auto?). Wenn man für ganze zwei Tage essen einkauft für vier Personen ist es erstaunlich was für ein großer Haufen das ist und wie schnell alles aufgegessen ist.

Zwei Sachen die uns am meisten beeindruckt haben, weil sie die meiste Aufmerksamheit gefordert haben während unserer Reise, sind ‚Wasser‘ und ‚Schatten‘. Für die meisten die Israel (oder ein anderes südliches Land) besucht haben wird dies nicht fremd klingen. Einerseits hat man natürlich immer wieder Durst, anderseits ist es fast sehr beeindruckend über eine sehr heiße, trockene Ebene zu gehen, dann runterzugehen in eine Kluft um dort einen Fluss zu finden (Yehudia National Park). Interessant genug spielt vor allem Wasser, aber auch Schatten, eine wichtige Rolle in der Bibel.

Wie gesagt schliefen wir draußen, ohne Zelt. Die letzte zweieinhalb Monate hat es in Jerusalem nicht geregnet, aber als wir an unserem ersten Abend unsere Isomatten ausgebreitet hatten, sahen wir es plötzlich blitzen und nach einer Weile fing es an zu regnen. Schnell packten wir alles ein, aber nach zehn Minuten war es schon wieder trocken. Wir breiteten wieder alles aus, aber spontan fing es wieder an zu regnen. Da standen wir dann in dem (übrigens sehr milde und warme) Regen und wussten nicht was zu machen. Unwillkürlich dachten wir an den Text: „Die Füchse haben Gruben und die Vögel unter dem Himmel haben Nester…“.

Kurzum, es war eine herrliche Zeit und wir sind voller Energie wieder zurück nach Jerusalem gereist. Ich glaube, dass ich mein Bett noch nie so geschätzt habe als an dem Abend, als wir zurückkamen.

C&E

P.S. C hat jetzt Ferien und fängt in zwei Wochen mit seinem Studienjahr an. E macht Sprachkurs Hebräisch und fängt Sonntag an in einem arabisch-jüdischen Kindergarten zu arbeiten.

• 17 Oktober 2014 - 11:51

Miranda:

Ha Esther en Chanan,

Wat ontzettend leuk om jullie blog te lezen en zo een heel klein beetje van jullie belevenissen mee te maken. Wat zijn jullie weer heerlijk avontuurlijk bezig. Mooi hoe bepaalde Bijbelteksten ook gaan spreken als je in het land van de Bijbel leeft. Een hele goede tijd gewenst!

Groetjes,
    Miranda

• 24 Oktober 2014 - 21:08

Beppie:

Ha Esther en Chanan,
    Mooi om te lezen hoe jullie naast studie en werk zo veel ontdekken in het land van de Bijbel.
    Dankjewel voor het meelezen! Goede tijd weer verder!
    Hartelijke groet!
    Beppie