Rust/Ruhe - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van C en E - WaarBenJij.nu Rust/Ruhe - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van C en E - WaarBenJij.nu

Rust/Ruhe

Door: E

Blijf op de hoogte en volg C en E

19 Augustus 2014 | Israel, Jeruzalem

Hoi allemaal,

Wat me altijd weer verbaast hier, is dat Jeruzalem zoveel spannender lijkt als je het nieuws leest, dan wanneer je er daadwerkelijk bent. Lees ik het nieuws, dan ben ik tamelijk onder de indruk van al de onrust in Israel. Loop ik daarna op straat, dan vergeet ik dat er onrust zou zijn, of verwonder ik me telkens weer enigzins over de discrepantie tussen het beeld dat de meeste Europeanen van Israel hebben het het beeld dat ik zie terwijl ik daar loop.

Welnu, jullie zijn niet de enigen die je mogelijk zorgen maken. Het is hier bizar rustig. Daarmee bedoel ik: er zijn bijna geen toeristen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik hier eigenlijk wel een beetje van geniet. Op dit moment kun je in Israel op de meest toeristische plekken komen, zonder dat je je door een mensenmassa hoeft te dringen of lang in de rij hoeft te staan. Dat heeft zeker zijn voordelen. Nadelen heeft het echter ook, want weinig toeristen is weinig inkomsten voor die duizenden mensen in Israel die hun geld aan alle bezoekers verdienen. Jood/Israeli/Arabier/Palestijn worden hier allemaal getroffen. Dus met welke kant je ook sympathiseert, als je nu hierheen zou komen heb je zeker de mogelijkheid tot steun te zijn. Bovendien zijn de tickets nu erg goedkoop en het is zoals gezegd niet druk hier.

Het enige echt spannende wat ik tot nu toe hier heb meegemaakt, had me ook in Nederland kunnen overkomen. Het gevaarlijkste vervoersmiddel in Jeruzalem is namelijk niet de auto, niet de bus, maar de fiets. Dankzij C's inspanningen mij te overtuigen fiets ik tegenwoordig zelfs met helm (dit in tegenstelling tot zes jaar geleden). Dat is overigens maar goed ook, want vorige week sprong er een kat in mijn wiel, waardoor ik pardoes over mijn stuur heen vloog en vol op mijn hoofd landde. Het is fascinerend om dit een keer mee te maken, omdat de landing door de helm zo zacht is alsof je op een kussentje valt. Het enige wat ik er aan overhield was wat schrammen en blauwe plekken en een nog kleinere liefde voor Jeruzalemse katten (wellicht schrijf ik nog eens een blog over deze dieren).

C is erg druk met taalschool en woordjes leren. Ik heb nog een paar dagen vrij, daarna begint mijn coschap.

Groetjes,
C&E

P.S. Uitleg van onze weblognaam: hastudentim = de studenten. Ha- is het bepaalde lidwoord en -im het achtervoegsel om een meervoud aan te duiden. (denk aan "shalom chaver-im", wat "hallo vrienden" betekent)

P.P.S. Deze blog zal tweetalig zijn, dus jullie kunnen de updates ook nog gebruiken om aan je Duits te werken. :)


-----------------------------------------------------------------------------------------
Hallo ihr Lieben,

Was mich immer wieder wundert, ist das Jerusalem so viel spannender ist wenn man die Nachrichten liest als wenn man tatsächlich da ist. Wenn ich die Nachrichten lese, bin ich ziemlich beeindruckt von der Unruhe in Israel. Laufe ich aber nachher auf der Straße, dann vergesse ich, dass es Unruhe geben soll, oder ich staune immer wieder ein wenig über die Diskrepanz zwischen das Bild, dass die meiste Europäer von Israel haben und das Bild, dass ich habe, während ich da laufe.

Also, ihr seid nicht die einzigen die sich möglicherweise Sorgen machen. Es ist hier unglaublich ruhig. Damit meine ich: es sind kaum Touristen hier. Ich muss zugeben, dass ich es eigentlich ein bisschen genieße. Im Moment kann man in Israel an Touristenorte kommen, ohne das man sich durch einen Menschenmasse drängen muss, oder ewig in der Schlange stehen muss. Das hat sicher seine Vorteile. Nachteile gibt es aber auch, denn wenig Touristen bedeutet weniger Einkommen für tausende von Menschen in Israel die an den Besucher ihr Geld verdienen. Jude/Israeli/Palästinenser/Araber werden hier alle getroffen. Also, mit welcher Seite man auch sympathisiert, wenn du jetzt hierher kommen würdest, würdest du sicher die Möglichkeit haben die Leute hier zu unterstützen. Außerdem sind die Flugtickets ziemlich billig und, wie gesagt, es ist schön ruhig hier.

Das einzig wirklich spannende was ich bisher hier erlebt habe hätte mir auch in den Niederlanden passieren können. Das gefährlichste Verkehrsmittel ist nicht das Auto, nicht der Bus, sondern... das Fahrrad. Dank C's Anstrengungen mich zu überzeugen fahr ich mittlerweile sogar mit Helm (in Gegensatz zum letzen mal hier). Das ist übrigens eine sehr gute Sache, denn letzte Woche sprang eine Katze in meinem Rad, so dass ich einfach so über meinen Lenker flog und voll auf meinem Kopf landete. Das ist eine faszinierende Sache um mal zu erleben, weil die Landung wegen des Helms so weich ist, als würde man auf einem Kissen fallen. Das einzige was ich von meinem Fall übrig behielt war ein paar Blaue Flecken und noch weniger Liebe für Jerusalemmer Kätzen (vielleicht schreib ich noch mal ein Blog über diese Tiere).

C hat jetzt Sprachkurs und ich werde nächste Woche mit meinem Praktikum Chirurgie anfangen.

Liebe Grüße,

C & E

P.S. Erklärung unserer Blogname: hastudentim = die Studenten. Ha- ist der bestimmte Artikel und -im der Suffix um ein Mehrzahl an zu deuten.

P.P.S. Dieser Blog ist zweisprachig, also, ihr könnt euer Holländisch aufbessern. Die Übersetzung ist übrigens von E, deshalb vielleicht nicht ganz Akkurat, aber mit Liebe geschrieben. :)

  • 20 Augustus 2014 - 12:33

    Suus:

    Heel leuk! Ook foto's graag :)

  • 20 Augustus 2014 - 14:12

    Fam. Van De Beek:

    Hoi Esther,

    leuke weblog

    Wij zitten momenteel in Hongarije (Ungarn, Magyar).

    P, M en H

  • 22 Augustus 2014 - 14:35

    Marleen:

    Leuk dat jullie een blog schrijven! Wel gek om het nu te lezen en niet zelf te schrijven vanuit Jeruzalem ;-) Geniet ervan daar!

  • 30 Augustus 2014 - 17:21

    Beppie:

    Ha Chanan en Esther,
    Leuk om mee te lezen met jullie belevingen. Fijn Esther, dat je die helm op had :-)
    Succes met coschap, Esther. Hartelijke groet allebei!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Jeruzalem

C en E

Welkom op onze weblog! Hastudentim = 'de studenten' in het Hebreeuws Ha- is het bepaalde lidwoord, student = student en -im het meervoudsachtervoegels, zoals het Nederlandse -en. --------------------------------------------------------------------------------------------- Herzlich Wilkommen auf unserem Blog. HaStudentim = 'die Studenten' auf hebräisch Ha- ist der bestimmte Artikel, student = Student und -im ist das Mehrzalsuffix.

Actief sinds 19 Aug. 2014
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 2002

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2014 - 31 December 2014

Israel

Landen bezocht: